Cluburile IMPACT promovează incluziunea socială

24.02.2020

„Incluziunea înseamnă învățare pentru toți” este titlul proiectului care reunește Fundația Noi Orizonturi și școlile gimnaziale din Alțîna și Moșna (jud. Sibiu), Sânpaul (jud. Cluj), Budacu de Sus (jud. Bistrița-Năsăud), Hotar (jud. Bihor) și Dragu (jud. Sălaj). Titlul proiectului reflectă convingerea noastră despre semnificația esențială a incluziunii. Un mod în care proiectul contribuie la creșterea incluziunii este prin intermediul activităților cluburilor IMPACT din școlile partenere. Aceste cluburi dezvoltă proiecte de serviciu în beneficiul comunității multiculturale în care îi implică atât pe colegii lor din școală, cât și pe alți membri ai comunității din care fac parte, alături de părinți.

Cluburile IMPACT funcționează sub conducerea unor profesori-lideri, pricepuți în a organiza învățarea prin abordarea service-learning (învăţare prin serviciu adus comunității), care împuternicesc elevii să gândească și să realizeze proiecte utile comunității, să lucreze în echipă, să-și asume responsabilități. Proiectele cluburilor deservesc așadar comunitatea școlii. În plus, ele implică activ și elevi ai școlii din afara cluburilor, dar și părinți și alţi membri ai comunității. Astfel, oamenii din aceste comunități multiculturale pot comunica mai bine, se cunosc mai bine, petrec timp de calitate împreună făcând ceva util pentru progresul comunității lor, iar elevii sunt mai motivați să învețe în contexte în care ceea ce fac ei se dovedește relevant – interactiv, practic și util. 

Ce proiecte și-au propus cluburile IMPACT pentru semestrul II al anului școlar 2019-2020?

La Școala Gimnazială „Aviator Ioan Sava” Alțîna, membrii clubului GreenIMPACT vor să transforme curtea școlii în grădină agricol-educativă cu scopul de a aduce în prim plan viaţa gospodarului din Alțîna care în trecut practica agricultura. În acţiunile proiectului, pe lângă elevii școlii, se vor implica părinții, autoritățile locale, dar și elevii din alte țări, din școlile partenere ale școlii. În acest spaţiu se vor desfășura lecții de biologie, de tehnologie, ateliere de agricultură locală, dar și picnicuri cu produse din grădina proprie.

La Școala Gimnazială St L Roth Moșna, membrii clubului GreenIMPACT, cu sprijinul părinților, al unor meșteri din localitate și al autorităților locale, vor amenaja curtea școlii prin repararea gardului, montarea de bănci, vor picta elemente educative pe asfalt, vor planta flori și vor identifica  împreună cu profesorul de biologie care sunt plantele care înfloresc în fiecare sezon și le vor planta astfel încât în curte să fie tot timpul înflorit ceva pentru a crea un spaţiu relaxant, cu mirosuri îmbietoare. În acest spaţiu se vor desfășura orele de lectură, de pictură, de muzică și mișcare. Desenele de pe asfalt vor oferi copiilor un context de joc împreună, iar la orele de educație fizică, de muzică și mișcare, elevii le vor folosi ca resursă.

La Școala Gimnazială „Ioan Alexandru” Sînpaul, membrii Clubului IMPACT Minions și-au propus să aducă la viață poveștile, legendele, folclorul, rețetele tradiționale specifice satelor din comuna Sînpaul, meșteșuguri care nu se mai practică, monumente si frumuseți naturale. Cum vor face asta? Prin viu grai, în scris, în publicații, în mediul online. Vor realiza o serie de activităţi precum: Biblioteca Vie, ora poveștilor, cu implicarea meșteșugarilor locali, povestitorilor de legende; vor face drumeții la Poiana Narciselor, Drumul lui Traian, dar și ateliere de scriere creativă, de exemplu, în urma vânătorii de comori.

La Școala Gimnazială Dragu, membrii clubului IMPACT O Nouă Viață si-au propus să reabiliteze clădirea și curtea școlii, astfel încât să creeze un mediu de învăţare mai plăcut și atractiv. Vor picta pereții scolii cu elemente cheie din diferite discipline, vor realiza o sală de lectură pentru copii unde se vor desfăşura activităţi de citit împreună cu părinții și elevii. Vor amenaja curtea școlii plantând pomi, reparând și vopsind gardul și construind mese și băncuțe din butuci. În același timp, cu ajutorul altor cluburi – Clubul Lego din Zalău și clubul IMPACT After School Special de la Liceul Mihai Eminescu din Cluj-Napoca – vor reamenaja sala de sport și vor construi un laborator de biologie-chimie, toate acestea cu implicarea tuturor elevilor școlii, a profesorilor și părinților. 

La Școala Gimnazială Budacu de Sus, Clubul Micii Voluntari va amenaja colțul de creativitate în curtea școlii, amplasând mese și bănci din lemn, vor vopsi cauciucuri, vor planta flori astfel încât să se poată desfăşura activităţi de citit împreună cu voce tare, evenimente culturale și educative în acel spaţiu. De asemenea, vor reamenaja și dota biblioteca (în prezent nefuncțională) transformând-o într-un spațiu relaxant și plăcut pentru lectură și activități creative. Ei vor implica elevii de la Liceul de Arte din Bistrița în pictarea pereților bibliotecii.

La Școala Gimnazială Hotar, membrii clubului IMPACT Number One vor înființa un muzeu al satului. Împreună cu un muzeograf de la Muzeul Țării Crișurilor din Oradea, vor identifica obiective reprezentative culturii locale și vor descoperi diversitatea culturală a zonei. Sprijiniți de părinți, de vârstnicii satului, de alți lideri ai comunității, elevii vor explora și reflecta patrimoniul cultural al comunei. De asemenea, își propun să culeagă informaţii despre obiceiurile și tradițiile din trecut, pe care le vor prezenta in diverse activităţi cu specific cultural-ştiinţific: Biblioteca Vie, ateliere de cusut, de pictură pe lemn și de pictură pe sticlă.

Spre deosebire de alte dăți, când proiectele cluburilor erau sprijinite financiar de Fundația Noi Orizonturi, acum proiectele sunt sprijinite direct de Consiliul de Administrație al fiecărei școli partenere: elevii din club își prezintă proiectul în fața conducerii școlii lor și argumentează nevoia de a primi sprijin pentru derularea proiectului lor.

În anii școlari 2018-2020, cluburile IMPACT își desfăşoară activitățile în cadrul proiectului „Incluziunea înseamnă învățare pentru toți”, co-finanțat din Programul de Educație, Burse, Ucenicie și Antreprenoriatul Tinerilor în România, finanţat prin Granturile SEE – 2014-2021. Proiectul – care urmărește să dezvolte capacitatea școlilor din șase localități din Transilvania de a crește gradul de incluziune socială – este coordonat de Fundația Noi Orizonturi, implementat în parteneriat cu școlile gimnaziale din Alțîna și Moșna (Sibiu), Sânpaul (Cluj), Budacu de Sus (Bistrița-Năsăud), Hotar (Bihor) și Dragu (Sălaj), folosind o abordare de 3600 ce implică toți factorii care contribuie la o educație de calitate într-o comunitate.

Material realizat cu sprijinul financiar al Mecanismului Financiar al SEE 2014 – 2021. Conținutul acestuia (text, fotografii, video) nu reflectă opinia oficială a Operatorului de Program, a Punctului Național de Contact sau a Oficiului Mecanismului Financiar. Informațiile și opiniile exprimate reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorului/autorilor.

Sediul Central Lupeni

Bv. Păcii, bl. 5, ap. 9 | și în Cluj-Napoca

comunicare@noi-orizonturi.ro

0254 564 471