Ora de poveste – de Ramona Cîmpean și Maria Kovacs
6.04.2020
Situația creată de închiderea școlii și de distanțarea socială impusă de pandemia COVID-19 ne-a surprins, în proiectul Incluziunea înseamnă învățare pentru toți, în miezul activității numite „Să citim împreună cu copiii noștri”. Planul nostru inițial a fost ca, în cursul unor serii de întâlniri cu părinții la școală, la bibliotecă sau la Centrul de Informare și Documentare din școală, prin medierea unor cărți frumos ilustrate pentru copii, cu texte scurte, să obișnuim părinții cu citirea cu voce tare, de plăcere, împreună cu copiii lor, să le oferim idei de interacțiuni cu copiii pe marginea poveștilor sau a temei cărții.
Spre sfârșitul lunii martie, când a devenit evident că această situație de criză nu va trece repede, în condițiile în care în familii apăreau întrebări de tipul „Ce să facem cu copiii toată ziua?”, am decis să reluăm întâlnirile cu părinții. Nu față-în-față, dar într-un mod în care să suplinim lipsa de cărți și de acces la bibliotecă. Am apelat – ca toată lumea – la modalități de a ține legătura online – pe grupuri de Whatsapp sau Messenger constituite cu ajutorul coordonatorilor din școlile partenere. Astfel a apărut ideea Orei de poveste. Zilnic, între 30 martie și 30 aprilie, la ora 11.00, trimitem câte o poveste și o suită de provocări la 15 grupuri ce întrunesc peste 130 de părinți, prin care ajungem la peste 150 de copii.
Am realizat înregistrări scurte – videoclipuri în care citim poveștile și arătăm imaginile. Soluția noastră păstrează focalizarea „întâlnirilor” pe aceleași cărți frumoase și combină soluții de IT pentru a duce poveștile în casă. Aceste videoclipuri le transmitem părinților care le urmăresc împreună cu copiii lor. Videoclipurile sunt acompaniate de câteva idei de activități distractive pentru familii, pentru diferite categorii de vârstă ale copiilor – noi le spunem „provocarea zilei”. Provocarea zilei reprezintă o suită de sarcini de lucru în a căror rezolvare copiii au nevoie de cei din jurul lor, frați, părinți și bunici. De ce au nevoie de ei? Fiecare poveste încurajează la reflecție cu privire la comportamentul copilului, la trăirile pe care le are în diverse contexte și o introspecție a vieții lui, a relațiilor în cadrul familiei și al comunității sale.
Părinții și copiii astfel au ocazia să povestească, să discute, să dezbată, să caute informații, să întrebe persoane din familia extinsă sau din vecini, să împărtășească propriile răspunsuri sau soluții pentru situațiile date. De exemplu, o întrebare care s-a propus după audierea poveștii Zog (de Julia Donaldson și Axel Scheffler, Editura Litera, 2020) a fost: „Ce ai vrea să schimbi în școală dacă ai fi director pentru o săptămână?” Sau, după ce familiile au audiat „Cum să-ți pui o dorință de ziua ta” (de Beth ferry și Tom Lichtenheld, Editura Litera, 2020), au avut de calculat bugetul pentru o petrecerea de ziua copilului.
Mai mult, unele provocări îndeamnă familiile să meșterească, să realizeze experimente simple în bucătărie sau să creeze ceva frumos împreună – un desen sau o felicitare, un alt final al poveștii ascultate, o altă poveste cu personaje asemănătoare sau situații asemănătoare. De exemplu, după ce au ascultat „Bunicuța Buna și cerul înstelat” (de Wakiko Sato, Editura Cartea Copiilor, 2018), părinții și copiii au avut de realizat o felicitare pentru bunica, dar în același timp au putut povesti pe marginea lucrurilor care câteodată ne țin ocupați, noi crezând că trebuie să le facem ca să ajungem la un țel – deși observăm că realizarea acelor lucruri câteodată ne îndepărtează de scopul inițial.
Toate aceste provocări poartă interacțiunile din familie spre domenii diverse precum zoologia sau botanica, geografia, istoria și altele. Pe grupuri se postează imagini surprinse din activitatea familiilor, reacții la provocările adresate, dar și feedback la ceea ce partajează de către alte familii.
Ora de poveste se adresează părinților din școlile gimnaziale din Dragu (jud. Sălaj), Sânpaul (jud. Cluj), Hotar (jud. Bihor), Budacu de Sus (jud. Bistrița-Năsăud), Alțîna și Moșna (jud. Sibiu), școli partenere ale FNO în proiectul Incluziunea înseamnă învățare pentru toți.
Acest proiect este co-finanțat din Programul de Educație, Burse, Ucenicie și Antreprenoriatul Tinerilor în România, finanţat prin Granturile SEE 2014-2021 Incluziunea înseamnă învățare pentru toți – Working together for an inclusive Europe.
Granturile Spațiului Economic European (SEE) și Norvegiene reprezintă contribuția Islandei, Principatului Liechtenstein și Regatului Norvegiei la reducerea disparităților economice și sociale în Spațiul Economic European și la consolidarea relațiilor bilaterale cu cele 15 state beneficiare din Estul și Sudul Europei și statele baltice.
Material realizat cu sprijinul financiar al Mecanismului Financiar al SEE 2014 – 2021. Conținutul acestuia (text, fotografii, video) nu reflectă opinia oficială a Operatorului de Program, a Punctului Național de Contact sau a Oficiului Mecanismului Financiar. Informațiile și opiniile exprimate reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorului/autorilor.
Sediul Central Lupeni
Bv. Păcii, bl. 5, ap. 9 | și în Cluj-Napoca