Punem Umărul –

Propunere Curriculum la decizia școlii clasa a VII-a

26.06.2020

a. Structura și elementele de noutate ale programei
Acest curs opțional este structurat în jurul a trei teme majore:

  • Fiecare om e infinit valoros
  • Comunitatea în care trăiesc
  • Proiectul nostru de combatere a prejudecăților

Elementele de noutate pe care le aduce programa / disciplina propusă rezultă dintr-o combinație de trăsături. În primul rând, propune ca abordare principală explorarea comunității din care face parte fiecare elev, prin câteva metode de tip psihologic și sociologic, ajutându-i astfel pe elevi să se cunoască mai bine pe sine, să își cunoască mai bine semenii, să identifice prejudecățile și stereotipiile din comunitatea în care trăiesc.

În plus, demersul propus necesită implicarea activă a părinților și a altor membri ai comunității locale în procesul de învățare. Conducerea autorităților locale, antreprenori, vârstnici, locuitori care aparțin diferitelor etnii sau categorii sociale sunt antrenați ca resurse în procesul de învățare parcurs de către elevi – ei pot împărtăși experiențele și amintirile lor care au avut un impact asupra comunității și care au lăsat și lasă o amprentă pregnantă asupra viitoarelor generații.

Nu în ultimul rând, CDȘ-ul propus are avantajul că poate fi adaptat cu ușurință și la alte nivele de învățământ, complexitatea abordării fiind ajustabilă funcție de gradul de stăpânire al unor noțiuni, concepte introduse în cadrul disciplinelor din trunchiul comun.

b. Armonizarea cu conceptele cheie ale programului de incluziune a copiilor romi în școală și cu principiile și valorile sistemului educațional

Predarea centrată pe elev: programa presupune recurgerea la identitatea comunității din care face parte fiecare elev, ca obiect al învățării, fiind astfel centrat pe explorarea lumii celei mai apropiate elevului. Particularitățile și diversitatea comunității sunt punctul focal al învățării. Acest aspect este menit să încurajeze autocunoașterea, să întărească stima de sine și inter-relaționarea pozitivă, marcată de apreciere, precum și identificarea posibilelor soluții pentru comunitate.

Școala incluzivă şi predarea într-un mediu multicultural: Reflectând asupra identității și diversității, identificând structurile stereotipe și prejudecățile din mintea lor și a celorlalți, realizând acțiuni de combatere a prejudecăților din comunitatea lor, elevii au șansa să descopere/ propună soluții pentru ca școala, comunitatea să fie una inclusivă. Aceasta se realizează pe tot parcursul anului, în primă etapă prin internalizarea ideii titlu Fiecare om e infinit valoros și prin realizarea unui proiecte de învățare prin serviciu adus comunității, pe o temă/problemă pentru care elevii optează.
Democraţia şi educaţia pentru cetăţenie activă: învățarea bazată pe investigație și implicarea membrilor comunității locale în procesul de învățare dezvoltă competențe de cetățenie activă. Capitolele cele mai relevante sunt Comunitatea în care trăiesc, Proiectul nostru de combatere a prejudecăților

Drepturile omului/copilului: tema legată de roluri și relații pe care copilul le are în interiorul comunității locale este deosebit de ofertantă din perspectiva abordării temei drepturilor omului/copilului.

Discriminarea (anti-discriminare, toleranţă etc.): Combaterea discriminării, la nivelul individului, începe prin cunoașterea reciprocă și chestionarea stereotipurilor și prejudecăților pe care le avem despre anumite grupuri. În acest sens, programa de față are relevanță pentru combaterea discriminării, iar prin facilitarea cunoașterii reciproce se pun bazele unui comportament de acceptare a alterității, a diversității socio-etno-culturale.

Incluziunea (mediu inclusiv şi multicultural): În ansamblul său, prezenta programă promovează educația incluzivă, înțeleasă ca cea mai avansată treaptă de manifestare: progres în învățarea relevantă a fiecărui individ. Pentru a oferi educație incluzivă, nu este de ajuns ca un copil să fie prezent, înscris la școală. De asemenea, odată prezent, cu toate că e important să fie implicat activ în procesul de învățare, acest lucru nu este încă suficient pentru incluziune. Este esențial ca această implicare activă în învățare să aibă efect pozitiv asupra rezultatelor învățării, să fie de impact, deoarece adevărata educație incluzivă este atunci când fiecare copil progresează în dezvoltarea competențelor urmărite.

Sediul Central Lupeni

Bv. Păcii, bl. 5, ap. 9 | și în Cluj-Napoca

comunicare@noi-orizonturi.ro

0254 564 471